Jennifer Stacey with Robert Hall
Dit is deel 1 van 2 artikelen. Deel 2 wordt gepubliceerd in de 6e editie van Pilatesglossy. Pilatesglossy is trots om aan de Nederlandstalige lezers voor te stellen: Jennifer M. Stacey, Master of Science, 51 jaar oud en eigenaar van Peak Performance Pilates in San Francisco en Half Moon Bay, Californië, de VS sinds 1989.
Hoe ben je met Pilates in aanraking gekomen?
Mijn achtergrond en interesse in danswetenschappen en geneeskunde hebben me bij Pilates gebracht. Ik was danser, choreograaf, turnster, turncoach en assistent Physical Therapy. Op de universiteit van Californië, Berkeley was ik geïnteresseerd in een pre-med track en haalde mijn Bachelor in Exercise Physiology, met als bijvak dans. De universiteit had een belangrijke dansafdeling die gespecialiseerd was in zowel The Graham- als de Cunningham techniek. Ik gebruik nog steeds de beelden van die lessen bij het Pilates les geven. Ik kreeg mijn Master voor Exercise Physiology met nadruk op spieren en biomechanics op de University of Oregon. Mijn afstudeerscriptie was een van de eerste biomechanical studies met dansers als onderwerp. UO had een van de beste biomechanic opleidingen van de wereld en ik had het geluk ervan gebruik te mogen maken. Deze studie leidde me naar verbazingwekkende ervaringen met de International Association of Dance Medicine and Science (IADMS) en andere organisaties.
Jennifer Stacey with Alex Siragusa
Waar heb je je Pilates opleiding(en) gevolgd, en wie waren je teachers?
Ik had het geluk om lange tijd te mogen studeren bij drie Pilates First Generation Elders: Romana Kryzanowska, Ron Fletcher en Kathleen (Kathy) Stanford Grant, voor ongeveer 15-25 jaar. In 1988/89 volgde ik het St. Francis Center for Sports Medicine and Dance Medicine programma. In 1991, nam ik deel aan de eerste groep bij The Institute for the Pilates Method in New Mexico die de eerste teacher training aanbood. De meeste van de Elders waren betrokken bij de opleiding. De groep (uit alle windstreken) bestond uit gerespecteerde teachers als Jillian Hessel, Rael Isacowitz, Roberta Kirschenbaum, Michele Larsson en Eve Gentry. Het was een unieke ervaring in samenwerking. Dat leerplan is waarschijnlijk de basis voor de belangrijkste opleidingsprogramma’s van vandaag. Het was bij het Institute waar ik deelnam aan workshops van de Elders Eve Gentry en Bruce King. Vanaf de jaren ’90 was ik zo gelukkig te kunnen studeren bij Romana Kryzanowska bij Dragos, wat inhield: observeren, les krijgen van- en les geven voor Romana. Wat een voorrecht om deel te mogen uitmaken van de cultuur van Dragos waar 70- tot 80-jarigen dartelden aan de ringen en de parallel bars! Romana heeft zo ontzettend veel gedaan voor Contrology. En de champagne in papieren bekertjes hoorde er ook bij!
In diezelfde periode raakte ik gelukkig bevriend met Ron Fletcher (wat een geweldige verhalen vertelde hij!), en woonde ik meerdere van zijn workshops bij. Ron was als het konijntje met de batterijen, zo vol energie en zo creatief. Hij matte ons allemaal volledig af – ondanks dat we maar een derde van zijn leeftijd waren! Ik werd uitgenodigd les te geven op de eerste Ron Fletcher conference in Arizona. Ron kwam ook naar San Francisco om bij mij sessies te volgen als hij last had van z’n schouder.
Kathy Grant woonde de Ron Fletcher workshop bij die ik gaf in 1994, toen ze in San Francisco was voor een IADMS meeting. Het was opwindend Ron en Kathy, en anderen als Rael Isacowitz en Moira Stott, samen te hebben in mijn studio (geweldige foto’s!). Vanaf toen was ik in staat te studeren en te observeren bij Kathy Grant en getuige te zijn van haar ingenieuze omgang met elk lichaam dat ze voor zich had. Ze gaf haar 45-minuten ochtend Matles bij NYU Tisch enkele malen per week. Ze was heel serieus, gedetailleerde aantekeningen makend over wat ze zou gaan doen bij iedere Matles, waarna ze de les beoordeelde met haar assistent, Blossom Leilani. Kathy was heel zorgzaam, zorgvuldig haar leerstof ontwikkelend en rekening houdend met de behoeften van haar leerlingen. In haar studio in Tisch ontwikkelde Kathy programma’s voor studenten die te kampen hadden met blessures. Gebruik makend van eenvoudige, goedkope hulpmiddelen zoals kleine ballen, tennisbalkokers en band, daagde ze haar studenten uit met buitengewoon moeilijke, maar ogenschijnlijk eenvoudig lijkende bewegingen. Ze werd een geweldige vriendin met interessante verhalen. Ze gaf me toestemming haar beroemde Cats te gebruiken bij workshops. Kathy woonde workshops bij die ik gaf bij IADMS, en tot mijn verrassing ook een dagvullende workshop bij Rolates Pilates.
Ron bracht me de liefde voor de Movement bij; Kathy Grant de kunst van het uitlijnen, het gebruik van hulpmiddelen en het oplossen van welk probleem dan ook wat zich voor haar opdeed; Eve, met haar M. Feldenkrais invloeden leek wel te zweven, alsof ze geen botten had; Romana was in staat zoveel teachers op te leiden om Contrology veilig te stellen voor de toekomst.
Ik refereer vaak naar de overvloedige hoeveelheid aantekeningen die ik maakte tijdens het observeren van de Elders. Hun heengaan deed me veel verdriet en ik mis ze nog steeds, maar hun stemmen leven voort in mijn hoofd terwijl ik les geef.
Neem je regelmatig deel aan workshops? Kun je er een paar noemen, en wat is je voornaamste reden ze te bezoeken?
Ik probeer zoveel mogelijk workshops en conferenties bij te wonen als maar mogelijk is. Omdat ik het geweldig vind te leren, was ik een van de eersten die aan workshops meewerkten: bij Kathy Corey, Rael Isacowitz, Jillian Hessel, Jean Claude West en Anna Schmidts, Eric Franklin, Blossom Leilani, Jarmo Ahonen, Dr. Gotz Lehle, Craig Phillips, Jeff Smith (Feldenkrais) en andere artsen en geneeskundigen. Ik leer voortdurend over beweging en gezondheid van Dr. Richard Robertshaw, DC, Dr. Chady Wonson, DC, Lac, CNT, CCN, Dr. Gotz Lehle, MD, en Jeff Smith (Feldenkrais). Ze organiseren workshops, geven daar samen met mij les, en Dr. Wonson werkt met mijn klanten terwijl ik ze Pilates leer. Ze is in staat onmiddellijk het lichaam te kunnen transformeren door te drukken op een acupressuur drukpunt, een vinger te strekken, of de cliënt zijn kaak te laten ontspannen. Ik omarm en deel deze tips gretig met teachers en klanten zodat zij ook deze magische dingen die het lichaam direct veranderen, kunnen ervaren. Het werkt zo krachtig voor de vooruitgang van de klant!
Ik heb ook les gehad van Alan Herdman in Londen (hij komt uit hetzelfde kleine dorpje in Engeland waar mijn grootmoeder en peetvader woonden – de wereld is klein!), Deborah Lessen in New York, en vele anderen. Ik heb workshops bijgewoond van Kathy Grant, Ron Fletcher, Romana Kryzanowska, Eve Gentry, Bruce King, Lolita San Miguel, Mary Bowen, Kathy Corey, Jean Claude West, Marika Molnar, Irene Dowd, Eric Franklin, Michele Larson, Jeff Smith en vele anderen. Ik heb ook deelgenomen aan de International Association of Dance Medicine and Science en lesgegeven op PMA symposia en andere organisaties. Dit alles inspireert me enorm.
Jennifer Stacey with Alex Siragusa
Kun je ons iets vertellen over je 2 studio’s?
De San Francisco studio ligt tussen Union Square en The Financial District. We hebben er 3 Current Concepts (Balanced Body) Reformers en Combo Chairs van esdoorn, 1 Gratz convertible, en een 40 tot 50 jaar oude Gratz Reformer die afkomstig is uit Romana’s studio die door Ron Fletcher “Knock-Knock” genoemd werd. Verder een Balanced Body Cadillac, Mat, Spine Correctors, Ped-a-pul en Ladder Barrel. Een van de teachers heeft ook een Gratz Reformer. We hebben veel extra apparaten zoals Magic Circles, Toe- en Foot Correctors, The Sand Bag, Breathacizor, Bands, ballen, rollers, Stretch-Eze®, etc.
The Half Moon Bay Studio, opgericht in 1989, is een kleinere studio, met een prachtige BB Ron Fletcher Reformer van esdoorn, een Gratz Convertible, een Balanced Body Wall Unit en Mat, BB Spine Correctors, Current Concepts Chair, een classic Wunda Chair en allerlei kleinere apparaten en hulpmiddelen.
Mijn echtgenoot, die een Pilates Apparatus Repair heeft, heeft veel van de apparaten opnieuw bekleed en opgeknapt, zodat alles er weer als nieuw uitziet!
Ik begon mijn studio’s (ik heb er totaal 4 geopend) in de tijd dat niemand nog wist was “Pielaytes” was. Dus begon ik met 1 Reformer in elke studio, daarna een Cadillac erbij, steeds meer toevoegend naarmate ik uitbreidde. De eerste jaren werden voornamelijk doorgebracht met gesprekken met gezondheidsspecialisten zoals Physical Therapists, artsen, chiropractors, fysiotherapeuten, atleten, dansers, acteurs en profs, en aan hen les te geven. Ook lezingen geven en les geven op conferenties en veel gratis proeflessen geven. Ik heb Pilates les gegeven aan acteurs en dansers. De San Francisco studio heb ik geopend, omdat ik nauw samenwerkte met de cast en crew van Phantom of the Opera. De eerste 15 jaren waren een grote investering in tijd en geld, maar mijn enthousiasme voor de Methode en hoe die effect had op mijn cliënten heeft me erdoor gesleept.
Welk apparaat of oefening heeft je voorkeur, en waarom?
Ik houd van alle apparaten, groot en klein. Ik waardeer de Pilates Mat enorm, die toe te passen is op alle lichaamstypen en hun beperkingen. Mensen die problemen hebben met hun pols of voeten kunnen hun handen (aan de zijkant) of voeten (aan het eind) in een comfortabele positie plaatsen. Zij die kampen met strakke hamstrings houden hun voeten op de grond terwijl ze de Spine Stretch, de Saw, of andere oefeningen doen. De Moon Boxes die er bij horen zijn erg nuttig. Ik hou van oefeningen op de Reformer. De Chair daagt de oude turnster in me uit. De Ped-a-pul is perfect je de relatie te laten voelen tussen reactiekracht en zwaartekracht. Mijn mannelijke cliënten zijn gek op de Cadillac. De Cadillac is zeer geschikt voor mensen met lichamelijke klachten. Sommigen willen per se iedere les de Ladder Barrel gebruiken. En Ron Fletcher’s grote liefde is de Spine Corrector.
Pilates + Vacation™ Retreat
Wat is je favoriete merk van Pilates apparaten?
Iedere fabrikant heeft zijn voordelen. Ze dagen je allemaal uit op hun eigen manier. Balanced Body heeft prachtige, goed gebouwde apparaten. Je moet zelf controleren of de snelheid van de wagen niet te groot is. Gratz heeft de doseerbaarheid waar we van houden. Je moet zelf de wagen trekken, wat een leuke uitdaging is, en een goede training voor de hamstrings en andere belangrijke spieren. Ik vind de houten 2-kleurige Reformer van Basil ook erg mooi.
Onafhankelijk van welk apparaat je hebt, is het belangrijk de lengte van de straps te weten in verhouding tot de positie als de wagen in rust is. Dan kun je ieder apparaat gebruiken en het correct af laten stellen. Bijvoorbeeld, voor de Short Spine Stretch, met de wagen in ruststand, moet de lengte van de straps groot genoeg zijn om de voeten direct boven het niveau van de ogen te kunnen houden (in rugligging met de benen gestrekt). Voor de One Hundred en andere oefeningen, moeten de straps lang genoeg zijn om de arm 15 tot 20 graden verticaal te kunnen houden (in ligstand met de armen omhoog). De Long Spine Stretch Straps moeten de benen de gelegenheid geven net binnen de 90 graden te komen als de wagen in rust is.
Ik raad aan minstens 1 Classic size Reformer box aan te schaffen, omdat delen van de Long Box I en II, zoals de Pulling Straps, T, de Teaser, en de Short Box deze (kleinere) box vereisen. Bij het uitoefenen van deze oefeningen op een grote box kan het lichaam in een slechte positie geraken, met als resultaat slechte bewegingen en stress voor het lichaam. Als je geen kleinere box hebt, plaats dan een kussen onder de benen voor de Teaser of plaats de Stott barre in de laagste positie om veilig te kunnen trainen. Grote boxen zijn geschikt voor lange mensen en zijn prettig om op te zitten gedurende het aangepaste Rowing van het op Pilates gebaseerde repertoire (geen Classic!). Je kunt een moon-box op de box stapelen om de cliënt de gelegenheid te geven op hun zitbotten te zitten in zitstand. Meestal prefereer ik de kleinere classic apparaten, hoewel ik meerdere mannelijke klanten heb van boven de 1.95 m, dus een grotere Reformer zou hen beter passen, vooral de heren op leeftijd. Maar we kunnen het Jump Board boven de veren plaatsen zodat ze veilig de Reformer voor het Footwork kunnen gebruiken, en blokken plaatsen zodat ze het hele repertoire kunnen volgen. Een grote wagen kan de juiste positie van een kleinere persoon verstoren – bijvoorbeeld: de Semi-Circle, de voorkant van de wagen moet net onder de onderkant van de schouderbladen gesitueerd zijn.
Ik denk niet dat de veerspanningen bij verschillende merken hetzelfde zijn. Dus probeer ze eerst voor je les gaat geven, als je een apparaat gebruikt dat je nog niet kent. Het is ook belangrijk dat je probeert te werken met gebalanceerde veren. Dus als je 2 veren hebt, moet je of 2 buiten-, of 2 binnenveren gebruiken in plaats van 2 veren aan een kant. Als je 1 veer gebruikt, neem dan een midden- of binnenveer. Kathy Grant was een genie met de veren, ze kon ze in bepaalde posities plaatsen naar gelang je zwakheden of scoliose, aangepast aan de oefening die je deed. Ze plaatste een 5de veer tussen de middelste 2, zodat wanneer ze 1 veer gebruikte het de middelste was voor oefeningen als de Rowings en Pulling Straps. Volgens Kathy Grant hield Joe meer van lichtere veren, en vond Carola zwaardere fijner. Ze konden geen standaard veer vinden die ze beiden fijn vonden, en dat is waarom we geen “standaard veer” kennen.
Kathy vertelde dat Joe de maat van de Reformers aanpaste aan de grootte van de ruimte. Grote Reformers voor grote ruimtes, kleinere Reformers voor kleinere ruimtes. Maar ik ben er van overtuigd dat de maten altijd perfect waren!
Pilates + Vacation™ Retreat
Heb je moeite je klanten te behouden als gevolg van de huidige financiële crisis?
Ik heb het geluk met een wachtlijst te moeten werken. De zaak bestaat 26 jaar, dus we hebben al menige hobbel overleefd. Tijdens slechtere tijden krijgen we toch nog voldoende doorverwijzingen van artsen en chiropractors om een volle agenda te houden. Mensen die Pilates nodig hebben om gezond te worden of te blijven weten er altijd een mouw aan te passen. We proberen de kosten laag te houden om Pilates voor een ieder mogelijk te maken.
Kun je meer vertellen over je eigen opleidingsprogramma?
Ik begon met het Peak Performing Pilates Teacher’s Education programma in 1990, omdat er te weinig Pilates teachers in de omgeving waren, en we ze broodnodig hadden. Ik heb de cursus gegeven in San Francisco, Zurich (Zwitserland) en in Parijs (Frankrijk). Het is een allesomvattend programma dat een grote toewijding vereist. Het leert je hoe Pilates LES te geven. Het bestaat uit ongeveer 125 uur interactieve lezingen, een minimum van 200 uur observaties, en 600 uur (betaald) les geven. In San Francisco gaf ik meestal 9 maanden les; een 4 uur durende lezing, meerdere uren observeren en een paar privé sessies per week. Je leert de levels, volgordes bepalen, overgangen en contra-indicaties van het Klassieke Repertoire op alle apparaten. Je leert hoe je een programma maakt, aanpast, over “spotting”, volgorde en hoe het hele Repertoire aan te passen aan je leerlingen. Movement Perspectives™ is het eerste deel van het programma. Het maakt je bewust hoe je moet denken en het Pilates systeem dat door Joseph en Clara Pilates gecreëerd is te begrijpen. Je moet de basisprincipes leren, de concepten, de beelden en de vaardigheden waarop de methode is gebaseerd. Je leert de klant te beoordelen en te zien wat zijn behoeftes zijn. Je leert het lichaam voor te bereiden voor Pilates door beperkingen los te laten met behulp bewegingen gebaseerd op Moshe Feldenkrais, Physio-synthesis®, op Pilates geënte therapieën, dans en andere genres. Je leert speciale problemen te herkennen. Je leert ook de basisprincipes van neuro-muscle physiology, biomechanics, voedingsleer, lifestyle, lichaamshouding, en hoe dit allemaal in relatie staat tot Pilates zodat je het “hoe en waarom” leert begrijpen van Pilates. De leerlingen krijgen de kans te discussiëren over wat ze observeren en hun ervaringen met lesgeven. Basis management en bedrijfsvoering passeren ook de revue. Om alles uit een cursus te halen heeft de ideale kandidaat Pilates in zijn/haar lijf, heeft als achtergrond anatomie, fysiologie en biomechanica, is momenteel docent in iets, het liefst bewegingsleer, en heeft zelf altijd graag bewogen. Ik zeg altijd: als je Engelse les wilt geven, zul je eerst zelf de Engelse taal machtig moeten zijn. Mijn boeken Movement Perspectives en Teaching the Universal Reformer Repertoire zijn geschreven voor de cursus die ik gegeven heb in Parijs.
Wat wil je bereiken met het geven van workshops?
Ik geef graag workshops. Het is boeiend de kennis door te geven die ik heb opgedaan bij zoveel wijze mensen. Het is echt leuk de deelnemers te zien opbloeien. Ik verduidelijk graag de intelligentie achter het systeem van Joe en Clara Pilates, en de Elders. Omdat ik het geluk heb gehad te kunnen leren van verschillende Elder teachers, zie ik het als mijn taak hun manier van lesgeven en hun verhalen door te geven. Ik vind het belangrijk dat de mensen de oorsprong kennen. Ik geef graag de magische tips en nieuwe inzichten door van gezondheidswerkers als Dr. Richard Robertshaw, Dr. Chady Wonson en Dr. Gotz Lehle. Zij verdiepen ons begrip van gezondheid en beweging. Ik vind het geweldig met hen samen te werken. De wijsheid van de Pilates Methode onthullen via andere terreinen is boeiend. Bijvoorbeeld, de kaak en de organen van het lichaam zijn van invloed op hoe een lichaam beweegt, en hoe de spieren functioneren. Ideeën van andere terreinen vergroten het vermogen van de teacher de klant te kunnen beoordelen en verwijzen, tevens te weten wanneer iemand bij een andere gezondheidswerker beter op z’n plaats is, en de klant te helpen zijn/haar doelen met behulp van Pilates sneller te bereiken. Ik vind het ook fijn als de deelnemers interactief meewerken, hun inzichten kenbaar maken en vragen stellen. Humor is een prettig deel van de workshops.
Heb je bij jezelf lichamelijke problemen met behulp van Pilates opgelost?
Pilates zorgt ervoor dat ik gezond blijf, blijf functioneren en bewegen. Ik ben oprecht dankbaar hoe geweldig het me mezelf laat voelen, vooral nadat ik verschillende sportblessures heb gehad en andere structurele problemen.
Pilates + Vacation™ Retreat
Heb je als teacher een doelgroep?
Ik houd van een gemengd publiek. Ik geef les aan kinderen van 4 jaar tot volwassenen van in de 80, van hen die wegens ziekte, blessures of operaties niet of nauwelijks kunnen bewegen, tot professionele atleten, dansers, musici en acteurs. Veel artsen verwijzen hun patiënten naar mij zodat ik ze de middelen kan bieden om beterschap te bereiken. Zestig tot zeventig procent van mijn klanten is man. Als je ze bezig ziet, realiseer je je dat Contrology ontwikkeld is door een man voor mannen. Als je iemand ziet met dezelfde bouw die Joe had, dan zie je Joe – whooh! Mannen nemen het erg serieus en als je voor jaren trouwe klanten wilt hebben, moet je mannen werven! Ik heb met veel klanten gewerkt voor meer dan 15 tot 24 jaar. Van hen leer ik het meest, ze dagen me constant uit en houden me bij de les! Toen Marc Pedri, de regisseur van de film “A Movement of Movement” en ik elkaar voor het eerst spraken, hoopten we dat mijn mannelijke klanten in zijn film zouden figureren, omdat het geweldig is om te zien hoe zij de methode belichamen. Echter, het kwam er op neer dat toen ik hem in Parijs ontmoette, ik hem moest teleurstellen, ze wilden hun bewegingen niet met de hele wereld delen.
Hoeveel sessies geef je per week?
Als ik niet op reis ben, geef ik tussen de 16 en 20 uur les per week. Twee dagen in San Francisco en twee dagen in Half Moon Bay iedere week. Ik geef privé-les, duo’s en semi- privé-les. Op woensdag geef ik teacher’s class, en dat is echt leuk. Er doen Pilates teachers aan mee van vele lesstijlen, hoewel de meeste Romana Teachers zijn. Ik geef ook les bij iemand thuis, die polio heeft gehad en reumatische artritis heeft. De overige dagen besteed ik aan administratie, artikelen schrijven, workshops geven, deelnemen aan conferenties, mijn boeken schrijven en verkopen, werken aan het nieuwe apparaat dat ik heb ontwikkeld en aan het lesprogramma dat er bij gaat horen – pfffft!!
John Skerry
Aan wie zou je nog weleens les willen geven?
Ik geniet van mijn geweldige klanten. Ze zijn fantastisch! Ik heb al twee keer een bijzondere eer genoten (waar ik wel bloednerveus van werd). Ron Fletcher vloog naar San Francisco zodat ik aan z’n schouder kon werken, waar hij last van had. Ik gebruikte de vaardigheden die ik geleerd heb van Eve Gentry. Ik refereerde hem aan onze briljante chiropractor Dr. Richard Robertshaw en Feldenkrais specialist Jeff Smith.
Kathy Grant deed mee aan workshops die ik gaf bij IADMS en Spine Corrector- en Chair workshops bij Rolates Pilates. Ik liet haar mede lesgeven met mij, want ze is tenslotte mijn teacher! De mensen die met die workshop meededen waren bijzonder bevoorrecht!
Veel gerenommeerde mensen hebben deelgenomen aan mijn workshops, zodat ik me al erg vereerd voel. Ik denk dat de Zwitserse tennisspeler Roger Federer aan de fundamentele bewoording van biomechanische efficiency en “Floppy Specificity” (mijn favoriete uitlijn-concept bedacht door Jeff Smith, de Feldenkrais teacher) beantwoordt. Omdat hij staat voor alles waar we naar streven, zou het interessant zijn met hem te werken.
Ik zou ook willen dat ik mijn ouders 3 keer per week les kon geven. Het zijn allebei zulke goede studenten! Helaas woon ik te ver weg…
In Europa zijn er meer vrouwelijke dan mannelijke trainers. Hoe is dat in jouw omgeving?
Ja, het zou goed zijn een groter percentage mannelijke teachers (en studenten) te hebben. Kathy Grant vertelde altijd dat mr. Pilates Contrology ontwikkeld heeft voor mannen. Als je mannen ziet die dezelfde bouw hebben als Joe, zie je echt het werk. Veel van mijn klanten zijn mannen. In advertenties gebruik ik altijd afbeeldingen van mannen. En in mijn boeken zie je veel mannen, en mensen van alle leeftijden, lichaamsbouw, grootte en level, zodat je het effect van het werk ziet op veel verschillende soorten lichamen. Ik heb verschillende mannen opgeleid tot teacher. Ik vermoed dat veel mannelijke atleten aan Pilates doen, maar dat niet aan de grote klok hangen in verband met het concurrentievoordeel. Dit in tegenstelling tot vrouwen, die eerder geneigd zijn hun ervaringen met anderen te delen.
Wat is jouw mening over de toekomst voor Pilates?
Pilates is een eerbiedwaardig systeem dat alle aspecten bevat van gezondheid en welzijn. Pilates zal zeker blijven. Net als Joe zelf hoop ik dat Pilates op scholen en medische instituten gegeven gaat worden. Een van mijn buren vertelde me dat hij vermoedt dat Pilates bijzonder effectief is, omdat iedere Pilates teacher die hij ontmoet er zo gelukkig uitziet.
Wat is je eigen visie op Pilates?
Pilates is een kinesthetisch intelligent systeem dat je functioneren en gezondheid verbetert en je energie verschaft. Het is leuk en geeft je het gevoel een heerlijke workout gehad te hebben en de meest ongelooflijke massage tegelijk. Het leert je te bewegen op een biomechanisch efficiënte manier, zodat alles in je leven makkelijker wordt, of het nu om het dragen van je boodschappen, golfen of bergbeklimmen gaat. Het is geweldig de positieve veranderingen op te merken die klanten ondergaan in hun leven sinds ze aan Pilates doen. Joe wilde voor iedereen een uitgebalanceerd leven: slapen, spelen, leren, enz. Ik denk met grote regelmaat aan Joe. Ik raad iedereen aan jaarlijks de boeken Return to Life en Your Health van Joe Pilates te herlezen. Om te leren, en je te vermaken.
Steve Krieger
Werk je ook samen met andere Pilates instructeurs?
Ik werk samen met vele teachers, speciaal met hen die open staan om continu te leren. Ik heb erg leuke mensen leren kennen in Frankrijk en de rest van Europa. Ik heb geholpen een studio op te zetten, heb les gegeven, Movements Perspectives en workshops in Parijs gedurende een jaar of zeven. Voor die cursus heb ik mijn teaching manuals geschreven. Tegenwoordig beheert Laurence Thiebaut St. Cloud in Parijs, hij heeft altijd mijn workshops vertaald. Het was in Laurence’s heerlijke studio toen Marc Pedri me kwam interviewen voor de film “A Movement of Movement”. Maria Elena Bernardi die bij mij de opleiding gevolgd heeft, bezit een fijne studio in de Marais, Parijs. In Nantes, Frankrijk, kwamen Patrice en Antoine Zaballone naar mijn Pilates + Vacation Retreat in Frankrijk en Italië, en droegen bij met fantastische inzichten. Violaine Bonnin, uit de Dordogne regio, heeft keurig mijn boek Movements Perspectives in het Frans vertaald, en heeft deelgenomen aan mijn cursus in Parijs. Haar moeders huis was de thuisbasis van onze Pilates + Vacation in de Dordogne en ze bezocht de retraite het daarop volgende jaar in Toscane. Ze is een heerlijk mens en teacher. In Florence, Italië, staat mijn gastvrouw Francesca Bertoni, eigenaar van Body Balance, open voor nieuwe ervaringen, ze is een geweldige teacher. Dr. Gotz Lehle, MD, (uit Duitsland en nu wonend in Florence, Italie), met wie ik samen les geef in Europa en Engeland, verstrekt onbetaalbare en uiterst leerzame informatie over het lichaam. Jarmo Ahonen, PT in Helsinki, Finland, heeft bijgedragen aan mijn boek Movement Perspectives, is bewegingsleer-specialist en gerespecteerd Physical Therapist, en beheert de teacher education programs in Helsinki. Het was een eer hem bij mijn cursus in San Francisco te hebben, vele jaren geleden. Ik raadpleeg Gotz en Jarmo regelmatig over medische vraagstukken en klanten, ze zijn altijd bereid me de antwoorden te verstrekken. Er zijn ook een paar geweldige Nederlandse teachers die mijn Pilates + Vacation Retreats gevolgd hebben: Carine Kennedy, Pam Garcia, Myra Uijne-Friedel en Hwee Tan. In maart bood Tisha Harrington me de leuke gelegenheid les te kunnen geven in Londen. In New York is Roberta Kirschenbaum eigenaar van Rolates Pilates, een prachtige sportieve studio die gelegen is in de originele ruimte die Joe Pilates gebruikte op 8th. Als ik daar les geef, voel ik de adem van Joe in m’n nek… Er zijn zoveel mensen waar ik mee heb samengewerkt over de gehele wereld (Japan, Singapore, Australië, Europa en Amerika), dat het me spijt dat ik hier niet iedereen bij naam kan noemen.
Welke Pilates termen gebruik je liever niet?
Powerhouse en Core. Ik gebruik liever de term “Centre” en “Serape” wat de interactie is van lagere spieren bij de schouderbladen, met de serratus anterior, die zich wikkelt om het lichaam en zich verstrengelt met de oblique abdominal spieren – net als een Mexicaanse “Serape” (poncho). Ik zeg altijd dat de Serape de twee centra van het lichaam verbindt (het gebied rond de schouderbladen met de torso).
Jennifer M.Stacey
San Francisco en Half Moon Bay,
Californië, Verenigde Staten
126 Post St., 3rd floor, SF, CA 94108. 717 Main St., HMB, CA 94019.
Oprichter en eigenaar van Pilates Studio Van Sonsbeek. Pilates Instructeur. Oprichter en eigenaar van Pilatesglossy Nederlands en Pilatesglossy International. Oprichter en eigenaar van Face Yoga Method®Netherlands.
Geef een reactie