Als ik koffie zou gaan drinken met mijn vrienden van de middelbare school, zouden we het er allemaal over eens zijn dat ik een behoorlijk strenge opvoeding heb gehad. Sterker nog, voordat ze zouden klagen over de tijd dat zij ’s avonds thuis moesten zijn of de vrijheid die zij niet kregen tijdens hun pubertijd, zouden ze zeggen “Het was niet zo erg als bij Sandy thuis, maar ….”. Regels, beperkingen en discipline zijn er ingestampt in mijn leven en op dat moment was het moeilijk om de voordelen daarvan in te zien om op te groeien in zo’n omgeving.
REGELS ALS KADER
Nu, jaren later, kan ik zeggen dat het me voorbereid heeft om in te zien dat je regels nodig hebt als kader om te kunnen leren. Het heeft me geleerd om de reden voor regels te vinden, en het heeft me een natuurlijke discipline gegeven in alles wat ik doe. Dus toen ik Pilates leerde, gebruikte ik die regels als het pad dat ik meteen kon gebruiken in mijn lesgeven. Ik heb het in dit geval over regels die me vertellen hoeveel veren ik moet gebruiken, hoe vaak een oefening herhaald moet worden, de volgorde van de oefeningen en de moeilijkheidsgraad van een serie oefeningen. Ik leerde deze regels uit mijn hoofd, maar zelfs na 700 stage-uren en 1,5 jaar lang trainen, was ik nog niet achter de reden van al deze regels gekomen. Desalniettemin accepteerde ik mijn certificaat, begon met lesgeven en vertrouwde erop dat ik het zou begrijpen als ik meer ervaring had.
DE REDENEN ACHTER DE REGELS VINDEN
Laten we teruggaan naar dat gedeelte over de reden vinden voor de regels. Dat blijkt een levenslange les te zijn. Hoe meer ik trainde, des te meer ik er achter kwam dat sommige regels me verwarden, bijvoorbeeld waarom sommige van de veren me er juist van weerhielden om mijn core te trainen. Andere regels waren in strijd met de beslissingen die ik maakte wat betreft mijn lesgeven. Bijvoorbeeld, ik merkte dat mijn leerlingen niet meteen volgens het kader konden werken van de oefeningen, wat resulteerde in spanningen en onzekerheid in hun bewegingen. En soms was ik huiverig om een nieuwe leerling een bepaalde oefening te geven, omdat die werd gezien als gevorderde oefening. De regels begonnen me te beperken en ik begon te twijfelen aan mijn intuïtie, iets waar ik altijd op had vertrouwd in mijn 20+ jaar als trainer. Ik realiseerde me dat ik meer informatie nodig had en gelukkig had ik de begeleiding van Jay Grimes die mij hielp om de redenen achter de regels te vinden.
VERSCHILLENDE TINTEN GRIJS
Lang voordat E.L. James er een boek over schreef leerde Jay me dat Pilates vol grijsgebieden zit. Hij legde uit dat onze lichamen ons zouden uitdagen om van het wit en zwart af te wijken. Bijvoorbeeld, je kunt voetenwerk doen met 4 veren, maar Jay zag dat ik beter in staat was om aansluiting te vinden met mijn core als ik 3 veren gebruikte. Doordat ik klein van stuk ben ben ik geneigd om teveel spanning te gebruiken en mezelf teveel te pushen wanneer ik 4 veren gebruik, en als ik minder weerstand gebruik, ben ik beter in staat de onevenwichtigheid die ik door scoliose heb, te beheersen.
Grijs regel #1 – De weerstand van de veren kan verschillen bij verschillende lichamen, om de core zo efficiënt mogelijk aansluiting te laten vinden. Desondanks moeten alle lichamen proberen om de kracht op te bouwen om uiteindelijk de oefening te kunnen doen met het originele aantal veren.
In mijn wekelijkse sessies met Jay deelde hij soms observaties over andere trainers. Op een dag vertelde hij dat hij niet begreep waarom trainers zo zaten af te geven op hun leerlingen. Ik had niet direct een antwoord, omdat ik niet meteen begreep wat hij bedoelde. Maar na lang nadenken begreep ik dat hij bedoelde dat ik van mijn leerlingen verwachtte dat ze oefeningen in 1 keer meteen volgens de regels konden uitvoeren. Ik leerde mijn studenten ’the Hundred’ en ik vroeg hen om de handles te grijpen, 8 tot 12 inches te pumpen en in- en uit te ademen in 5 tellen – ze waren gespannen en hun concentratie ging naar het opvolgen van de regels in plaats van het begrijpen van de beweging. Nu realiseerde ik me dat als ik hen wilde laten bewegen vanuit hun core, ik gemakkelijk hun positie kon aanpassen met mijn handen. En ik kan mijn stem gebruiken om hen te laten concentreren op 1 of 2 doelen om de oefening te intensiveren of om hen veilig te houden zonder spanning te creëren op hun bewegingen of de oefening te onderbreken.
Grijs regel #2 – Wees je bewust van het doel van de oefening die je iemand probeert te leren zonder overweldigend te zijn of je leerling naar beneden te halen. Gebruik simpele en duidelijke instructies die een kader vormen voor de oefening en voeg informatie toe als de student vordert. Verwacht niet van je leerlingen dat ze perfect zijn. Gun hen de tijd om sterker te worden, en flexibiliteit en coördinatie op te bouwen, terwijl je ze toewerkt naar de ultieme uitvoering van elke oefening.
Toen ik met Jay praatte over mijn interne conflict dat ik had om leerlingen naar een hoger niveau te tillen, vertelde hij me dat Joe niet werkte met niveaus. En juist dat stukje informatie zorgde bijna voor een mental breakdown bij mij! De regels die beginners van gevorderd en vergevorderd scheiden, gaven mij niet alleen een kader, maar ook zekerheid. Zonder niveaus moet ik nu goed op de lichamen van mijn leerlingen letten om te zien wat ze mij vertellen tijdens de les. Nu volg ik over het algemeen de originele regels van de niveaus, maar als een lichaam in staat is om een oefening te doen die het lichaam nodig heeft, leer ik het ze.
Grijs regel #3 – Kijk naar de leerling en kies de oefeningen uit het gehele repertoire dat hun core zou kunnen versterken. Bouw hun zwakkere spieren op, versterk hun flexibiliteit waar ze stijf zijn en maak hun lichamen symmetrisch. Werk niet sneller dan waar ze toe in staat zijn en houd de oefeningen altijd veilig.
Door op deze manier te gaan denken, veranderde mijn hele perspectief dat ik had over lesgeven. Ik was blij maar ook bang. Aan de ene kant was mijn werk nu zoveel duidelijker geworden, maar aan de andere kant was ik bang dat ik niet de kennis had om op die manier les te geven. Dus om mijn kennis op te bouwen ging ik dieper zoeken in mijn werk en maakte ik ” de regels vinden” één van mijn persoonlijke regels. Nu kan ik nadenken, creatief zijn, ontdekken en energie steken in verschillende aspecten van mijn lessen.
DE REGELS DOORBREKEN
Bij VintagePilates werken we met trainers van verschillende certificatie programma’s die allemaal een andere regelgeving hebben ingebouwd in hun training. Deze variëren van het doorbreken van de patronen, tot de positie van het bekken, tot aanpassingen in de bewegingen. Voor sommige leraren is het ontdekken van het grijze gebied als het doorbreken van de regels, en dat kan eng zijn. Dat snap ik, omdat ik bijna mijn hele leven bezig ben geweest met het volgen van de regels die mij van huis uit geleerd waren met dans en uiteindelijk Pilates. Nu weet ik dat er regels bestaan die voor mij essentieel zijn voor wie ik ben en wat ik doe. Dit zijn de regels waarbinnen ik leef. Er zijn andere regels voor veiligheid en bescherming. Ik respecteer deze regels en ik probeer deze waar ik kan op te volgen. Daarnaast zijn er regels die ontstaan zijn uit persoonlijke voorkeur en interpretatie. Dit zijn regels waar ik het niet altijd mee eens ben. Maar ik heb ontdekt dat alle regels gebogen kunnen worden onder bepaalde omstandigheden. Het werk van Joe is zeer diep en we hebben daaromheen regels gebouwd, zodat we het kunnen begrijpen. Ik denk dat het onze taak is als leraren om te blijven leren en deze regels in twijfel te trekken want ergens in dit grijze gebied ligt de waarheid.
©Sandy Shimoda
Co-owners Sandy Shimoda and Karen Frischmann
Director Jay Grimes
Offering Real Pilates for Real People
Providing continuing education for teachers worldwide
1950 Sawtelle Blvd. #185 Los Angeles, Ca 90024
Geef een reactie